söndag 7 februari 2016

Stopmotion

I veckan hade vi grupparbete där vi skulle göra stopmotion film. I onsdags hade vi först genomgång om vad stopmotion är, där vi även fick se exempel på hur det kan se ut. Vi delades sedan in i par för att göra egna filmer. Jag delades där in med Josefin. Att först komma på vad vi skulle ha för tema, hur den skulle spelas upp och vilket material vi skulle använda tog ett tag. Till slut kom vi fram till att vi skulle göra en film om utanförskap och med hjälp av lera och en liten griffeltavla. Storyn utvecklade vi allt eftersom även om vi hade en viss grundtanke. Det tog mycket längre tid än vad jag trodde innan vi började. I slutet var vi nog väldigt trötta då det kom en del stavfel. Visade sig även vara svårare att redigera den i efterhand än vi trodde. Men jag tycker vi lyckades få till det bra och det var en kul grej att göra. 

Jag kommer definitivt använda mig av stopmotion ute i skolan sen. Finns många olika alternativ vad gäller bland annat temat och material. Jag ser många fördelar med stopmotion så som det utvecklar fantasin och kreativiteten, samarbete, hyfsat lätt att göra och lätt att koppla till skolans styrdokument. Dessutom skapar eleverna ett helhetstänk. Stopmotion erbjuder även eleverna ett annat multimodalt uttrycksmedel i andra ämnen än just bild och kan skapa ämnesöverskridande lärande, något som jag bara ser som extremt positivt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar