fredag 1 april 2016

Gestaltningsarbete första veckan

Jag hade en hyfsad klar idé vad jag skulle göra innan måndagens handledning där vi fick höra att vi skulle försöka öka en dimension. Då förändrades min ide och den känns mycket bättre än den första då det dels krävs mer av mig och jag tror och hoppas resultatet kommer bli bättre. Om inte annat kommer processen bli mycket bättre och mer problem kommer försöka lösas.

Min ursprungs ide var att använda mig av liknande graffiti på en typ plywood skiva, för att göra en blandning mellan en klassisk döskalle och en sugerskull. Men då vi ska öka en dimension försöker jag istället bygga ut en döskalle där man ska få känslan att den är på väg igenom. Jag har alltid varit fascinerad över hur andra lyckats få den känslan att någonting är på väg att bryta sig igenom. Dessutom känner jag nu att jag försöker bryta mig ur vissa gamla skal, så jag ville få in det i mitt verk då jag kan knyta an till min tanke.

Dock visste jag först inte hur jag skulle gå tillväga. Jag började med att skissa ner en döskalle i ungefär den vinkeln jag ville att den skulle komma ut ur. Därefter målade jag upp samma på en plywoodskiva för att ha en utgångs punkt. Först tänkte jag använda mig av enbart frigolit, men så hittade jag hönsnät hemma på gården. Så min tanke är att göra pappermashie (ingen aning om stavning) där jag har hönsnät som grund. Med tanke på att jag inte vill att den ska falla in i formen valde jag att använda frigolit för att "stoppa" den.





1 kommentar: